למה אטסי? קצת היסטוריה…

לפני מספר ימים ניגש אלי קולגה, איש טכנולוגיה בכיר במיוחד,

אדם מוכשר ומענין, שתמיד תורם מהידע שלו,

ושאל אותי שאלה מענינת במיוחד-

מה מיוחד באטסי? למה אטסי ולא איביי?

 

מה שהיה מענין בעיני זו העובדה שמדובר באדם "מבחוץ".

שרחוק שנות אור מתחום היצירה/אמנות/עיצוב… אבל ממש,

בהתחלה חשבתי שאשתו/קרובת משפחה/יו ניים איט מעצבת ומחפשת מקום למכור באינטרנט,

אבל זה ממש לא היה הענין….

הבנאדם התענין בהצלחה של אטסי, בהיסטוריה,

כשעוד לא היה אטסי בכלל, והיה רק ebay.

 

החלטתי לשתף אתכם בהיסטוריה כפי שאני מכירה אותה,

כי אטסי קיים כמעט 10 שנים, ובכל זאת רובנו נוטלים, נטלנו או ניטול חלק באתר הזה.

אז הנה סוג של שכתוב של השיחה, מאין "הראיון המלא":

 

איפה מכרו עבודות יד לפני ETSY?

כשהאינטרנט תפס תאוצה, אני מניחה שזה היה סביב 1997 פלוס מינוס,

קם לו איביי, שאת ההיסטוריה שלו אני לא מכירה לצערי,

וצבר תאוצה רצינית מאד ככה בתחילת שנות האלפיים, כך שעד 2004-5

איביי שלטה בשוק זירות המסחר.

כל מי חיפש פתרון למכירה של משהו, כולל עבודות יד, פתח שם חנות וניסה את מזלו.

אני מכירה אישית כמה מעצבות שעשו חיל באיביי, ועברו לאטסי סביב 2006-7,

מכיוון שהן הרגישו , במכירות, שהקונות שלהן עשו SHIFT ועברו לאטסי.

אבל למה? הוא שאל. מה היה באטסי שלא היה באיביי?

היה כאן שילוב של 3 דברים לדעתי.

האחד, מגמה עולמית של התרחקות מפס הייצור והחיפוש אחר הייחודי, המיוחד, המגע האישי, מגע יד אדם.

על כך שמעתי עוד במהלך לימודי בשנקר,

מפי כוהנת העתידנות בכלל ובעיצוב גלובלי בפרט,  Lee Eidelkourt , וזה היה ב1995..

הדבר השני , שממש השלים את הסיפור הזה, היה לדעתי מאות ואלפי יוצרות

שלא התחברו עם המפלצת שנקראת ebay.

ולא, אין לי שום דבר נגד איביי,

בודאי שגם אני ניסיתי למכור באיביי! ב2004 היתה לי ולחברה

חברה בינלאומית לתכשיטים בעבודת יד (Fuxia אם מישהו מכן נתקל)

הצגנו בירידים ותערוכות בכל העולם, הוצאנו הון על זה, אגב,

ואני חיפשתי אלטרנטיבה שפויה..

פניתי לאינטרנט, והמקום היחידי שהיה רלוונטי היה איביי.

נחרדתי מה…קור שנשב לי מהאתר,

גם לא ידידותי, גם מכוער (סליחה), וגם ענק. לא נחמד זה אנדרסטייטמנט לאיך שהרגשתי.

ואני ישר נאטמתי מולו…

(ברור שזו הרגשתי האישית והאתר הזה מצוין, אבל משהו במבמנה שלו הרתיע ומרתיע אותי,

ואני בטוחה שזה לא רק אני.)

 

מנגד, כשאטסי התחילו את דרכם,

האתר היה שובה עין ממש.

פתאום צצו להן מקבצים שלמים של תמונות מאלפות של מוצרים מתוקים

האתר היה גדוש בגאג'דטים מקסימים, צבעוניים,

כל מיני פירוטכניקות ואנימציות פלאש שובות עין

שאותי תפסו מיד.

וכאן נכנס הגורם השני: הידידותיות למשתמש,

השפה הויזואלית הנעימה וה"נשית", שבה אני ושכמותי הרגשנו מיד בבית.

תוסיפו את זה למערכת ניהול נוחה, נעימה ומזמינה,

אתר ידידותי להפליא ומקום מרכזי ושובה עין

והינה לכם המקום המושלם למעצבת והאמנית בנשמתה:-)

 

אטסי נתנו מענה נשי לאי-ביי ה"גברי".

 

הגורם המאפיין השלישי, והחזק מאין כמוהו, הוא הנישה.

ETSY הגדיר את עצמו מלכתחילה כך: 

The marketplace for all the things HANDMADE

זה היה הסלוגן שלהם מתחילת הדרך ובמשך שנים, והוא הופיע בדף הראשי מתחת ללוגו.

השכילו והחכימו מייסדיו להכניס תחת אותה מטריה גם את הSUPPLIES, הלא הם חומרי הגלם ליצירה

חומרי גלם ליצירה מכל סוג ומכל תחום, וכך הפך האתר לגם עדן של ממש ליוצרות מכל העולם.

וזאת, יחד עם קטגוריה שלטת ענקית שהיא הוינטג' Vintage,

שכשלעצמו הוא תחום ענק שלא מצא כיסוי נישתי עד אז

ובינגו 🙂

 

לבסוף שאלתי למה הוא שואל.

מה גרם לו לחשוב על זה בכלל..?

 

והוא אמר, תראי, הרי אין להם הרבה עובדים, אז מה קורה פה? איך הם ככה מתחרים על הנישה מול איביי?

אטסי עבר ועובר שינויים מהיום בו נתקלתי בו.

אני חוקרת את מה שעובר עליו לדעתי כמעט מכל זוית אפשרית כבר מעל 5 שנים.

התהפוכות שהאתר עבר ועובר ברמה יומית כמעט, וגם יעבור, הן מרתקות,

2011 היתה שנה רווית תהפוכות כשהשיא היה בשינוי תוצאות החיפוש

שהפכו לגוגליות- מחידושים לרלוונטיות,

ומה שאפשר לראות היום זה שברבות השנים האתר הצליח לשמור על 2 מתוך 3 הגורמים שפירטתי לעיל:

הנישה, והצביון של עבודת היד ומגע האדם ב(כמעט) כל חתיכת עבודה.

 

גם הידידותיות למשתמש של האתר נותרה, אבל כל השאר

הפירוטכניקות והמתיקות הנשית איננה עוד.

כן, האתר עדיין מדבר אלי ולנשים שכמותי, הנישה הזאת היא משהו מדהים,

אבל עם 15 מיליון מנוים ומעל 800 אלף חנויות אטסי , עושה רושם, נאבקים מול יצרנים סיניים,

ונתקלתי כבר במעצבות שקיבלו הודעה ממשטרת אטסי בשאלות חוקרות לגבי המקור ודרך הייצור של המוצרים שלהן.

 

ומה הלאה? (זה כבר אני שואלת את עצמי?:-)

בהנחה שאיביי לא יקנו את אטסי , אני מאמינה שהאתר ילך ויגדל

והמענה הזה של מערכת נוחה לשימוש ימשיך להתקיים.

בנוסף, המגמה של הפיכתה אתר לעסקי יותר, עם מנוע חיפוש נורמלי דמוי גוגל (כרגע אנחנו עדיין רחוקים משם)

ימשיכו להתחזק, בתקווה, לטובת כולנו.

 

אני מניחה שיותר ויותר מעצבים ומנים, בעיקר נשים עדיין,

ימשיכו לפנות לאטסי כאלטרנטיבה הכי זולה ושפויה לחום מהביל בירידים,

מקום שאפשר למכור בו בלי להחזיק מלאים ולעבוד בקונסיגנציה,

אני יודעת שזה מה שאני עשיתי, ומה איתך?

שתפי אותנו כאן בתגובות למטה- מאיפה את הגעת לאטסי ואיפה מכרת לפני שהכרת את האתר?

 

לימיצ

—————————————————————— 

אהבת את הפוסט? לחצי לייק ושתפי אותו 🙂

 

 

5 תגובות
  1. בני הרשקוביץ הגב

    לימיצ תודה
    אפילו שאני גבר ולא אשה מסכים איתך על כל מילה.

    תודה בני!
    אתה יודע שזה לא "אישי" (הפניה בלשון נקבה…:-)
    לימיצ

  2. נילי כצמן הגב

    היי לימיצ
    מסכימה עם דבריך, שמעתי על אטסי מפי חברות פורום אמנות שימושית.
    בשלב מסוים פנו אלי מ"ספירטק", שלוחה של מכללת ספיר, שהם פותחים קורס.
    הקורס היה קצר מדי לטעמי, אבל מאז אני שם.
    תודה.
    ניליכצמן

  3. עומר הגב

    הי, מאוד נהניתי לקרוא את המאמר, ומצאתי בו הרבה הגיון.
    אבל בתור מוכר תכשיטים באיביי, שניסה גם למכור ב-etsy, אני מרגיש קצת ההיפך ממה שתואר בכתבה.
    בהתחלה חשבתי שאולי באמת etsy מתאים יותר לנשים, ובגלל שאני גבר אני מתחבר יותר ל-ebay, אבל משהו בידידותיות והפשטות של etsy משך אותי להמשיך. אבל, ופה יש אבל גדול, משהו ב-etsy מאוד הרגיז אותי. ב-eBay אתה יכול לפרסם הרבה מוצרים עם דפי מכירה מושקעים וצילומים טובים ובסופו של דבר אתה תמכור (כנראה בגלל החשיפה הגדולה), אבל ב-etsy אתה חייב להשקיע זמן רב ולא מעט אנרגיה בקידום, השתתפות, יצירת דפי המלצות ושאר פעילויות שאולי נחמדות למי שיש לו (ליתר דיוק לה) הרבה זמן פנוי, אבל לא למי שמחפש/ת להקים חנות אונליין מושקעת ו"לתת לה לעבוד בשבילך". וזה מבחינתי יתרון אדיר של איביי על etsy, כי כל היופי של eBay זה שבניגוד להקמת חנות אונליין עצמאית, באיביי לא צריך להשקיע כמעט בקידום במנועי חיפוש/פרסום.
    מה את חושבת? האם הרושם שלי הוא נכון או מוטעה? האם באמת etsy לא מתאים למי שאין לו את הזמן/האנרגיה/הכשרון לקדם ולהיות 'משתתף פעיל' בכל מיני פורומים?
    אשמח לתגובתך (ובהזדמנות זו הרשי לי לפרגן לך על הניוזלטר המעניין)
    עומר.

    עומר קודם כל תודה!
    כל תגובה והתייחסות מענינת גם בעיני,
    ושאלת שאלה מעולה.
    אני חושבת שסוד ההצלחה באטסי ובמכירה של עבודות יד באינטרנט בכלל
    טמון בקידום של העסק שלך. ולא משנה איפה הקמת אותו.
    אני לא מכירה את איביי ולא יכולה לדמיין בכלל איך אתר "עובד" בשבילי כמו שאת מתאר.

    אני יודעת שאת הלקוחות שלי באטסי אני מביאה ע"י עבודה שיווקית מאד ממוקדת.
    האם זה לוקח זמן? בודאי!
    כשרון? לא יודעת אם כשרון- אבל יצירתיות בטוח שכן.
    אנרגיה? לא יודעת, אני נהנית מזה מאד ומכירה אינה מטרד עבורי.
    פעם , אגב, היא היתה, היה לי ממש לא נעים למכור, היום אני נהנית.

    כשאני מוכרת את המוצרים שלי אני יודעת שאני עוזרת לאנשים, התשוקה (של העשייה) מגיעה משם,
    וכן, להרוויח כסף זה משהו שאני מאד נהנית ממנו, אבל אחרי שהתנדבתי לקדם את הנושא הזה בארץ
    כמה שנים טובות ועשיתי את זה ללא תמורה, אני יודעת בודאות שלא משם מגיע הדרייב שלי.
    וזה בדיוק אני חושבת מה ששונה ביני לבינך.

    לא, לא הייתי מתנגדת להרוויח מעסק שמביא לקוחות לבד
    למעשה חלק מהדברים שיישמתי בעסק שלי מביאים אלי בחצי השנה האחרונה לקוחות "על אוטומט",
    הלקוחות שלי מוצאים אותי , החיבור נעשה וכל הצדדים מרוצים.
    אני מאד שמחה שאיביי קיים, כי הרי לא כל דבר מתאים לכולם,
    וזה מתחבר לי ממש טוב למה שאותו קולגה שאל מלכתחילה- איך אטסי מצליחים?
    הם נגעו בנישה ששיוועה לסוג כזה של התנהלות.
    נזכרתי בעוד משהו- קראתי איפשהו שרב מי שפעיל ברשתות חברתיות אלו נשים,
    אני לא מדברת על פייסבוק אלא על פורומים נישתיים, ואפילו תפוז-
    ה"ברברת" הנשית הטבעית עשתה הסבה מהממת מהאופליין לאונליין
    ואנחנו מקשקשות כאן על הכל, ולכן שיחה אונליין עם נשים עם תחומי ענין דומים מאד רלוונטית עבורנו, הנשים,
    וההתעסקות עם הפורומים וכל הרישות החברתי בתוך אטסי נפל בול על קהל , שברובו, בשבילו זה כמו שיחה אחה"צ בגינה…

    חשוב לי לומר שוב שעסק באטסי הוא עסק כמו באיביי, עסק לכל דבר,
    לכל אחד מהעולמות האלה יש את החוקים משלהם
    וזה יוצר הבדל גדול מאד בגישה וגם בקהל,
    אבל בהתנהלות העסקית והשיווקית, גם כאן וגם שם הבחינה של הפלטפורמה צריכה להיות מול מה שמתאים לך ולקהל שלך.

    מאד מאד נהניתי מהדיון, שוב תודה!

    לימיצ

  4. מיטל הגב

    השאלה מה יקרה שאסטי ילכו ויגדלו כמו שכבר קורה עכשיו. האם מכירות החנויות לא ירדו בגלל ההיצע הענק… ולא יצטרכו לחפש אסטי חדש?

    טוב, אז נביא אני לא:-)
    אבל אטסי חדש, כן או לא, זה לא ישנה את העובדה שבשביל להביא לוחות לעסק שלך
    תצטרך להכיר אותם ולהגיע אליהם.
    אני לא חושבת שהגדילה של אטסיהיא זו שיצרה את המהפך באי הגעה לחנויות רבות. את זה עשתה מערכת החיפוש לפי רלוונטיות.
    מי שהסתמך רק על קידום בחידושים בלבד חטף מכה נוראית, ממש נוקאאוט,
    אבל מי שחידושים היו חלק קטן אם בכלל ממערך הקידום שלו כמעט אם בכלל לא נפגע.
    אני לא חושבת שיש סתירה בין חנות לאטסי, לחנות בכל אתר בינלאומי אחר,
    להיפך. כל עוד יודעים איך להביא לשם את הלקוחות, אפיקי מכירה מרובים הם רעיון מצוין בעיני.

    תודה על התגובה!
    לימיצ

  5. עומר הגב

    תודה על התשובה שלך, בהחלט גרמת לי להבין מאיזה מקום מגיעה הפעילות ה"נשית" הזו.
    בכל עסק צריך להשקיע, שלא ישתמע מדברי שאני נגד השקעה (והרבה יצירתיות), אבל השאלה על מה שמים את הזמן. אני מעדיף להשקיע במציאת ספקים, שירות לקוחות ועיצוב דפי מכירה, מאשר פטפוט בפורומים וקהילות (אני גם לא מחובבי פייסבוק/טוויטר הגדולים). אולי באמת זו פעילות שמתאימה לאנשים מסויימים. אכן עולם אחר 🙂

השארת תגובה